Farmors mandelchoklad

  2010-12-13 @ 22:15:10 Julen -2010 Kommentarer (1)

Idag har vi haft godistillverkning här hemma.

Två sorter har det blivit.

Jag började med en snabb och väldigt enkel sort, som min farmor brukar
göra och som jag tycker är väldigt god ;)

Men det enkla är oftast det goda!

Mandelchoklad blev den första av sorterna.

Och så här enkel är den:

250 gram mjuk nougat
150 gram mörk choklad
100 gram flagad och rostad mandel.

Smält chokladen och nougaten i vattenbad. (Får ej kokas).



Rosta mandeln lite lätt i stekpannan och häll den sedan i chokladen.



Sedan är det bara att fylla formarna.
(Helst ischokladformar).

Låt stelna.



Klart!

Var så goda att ta er en smakbit ;)


Kommentarer
Postat av: Mina två små hjärtan

Fast när dom liks är överallt så kvittar det om dom går. Och lite lättsammare blir det faktiskt när dom kan gå, man behöver inte bära lika mycket och man kan ställa ner dom på golvet om man ex. bara ska in en snabbis på affärn och inte vill ta kundvagnen, eller ska plocka upp nycklarna ur väskan :)



Den där chokladen lät både god och lätt men här har jag gjort knäck, fudge också blir det snickersbitar, sen får det liksom vara bra :)Kram

2010-12-13 @ 22:41:11
URL: http://minatvasmahjartan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix