Festlig köttfärspaj

  2009-02-11 @ 23:11:53 Mat och dryck Kommentarer (8)
Efter min vistelse hos familjen Holmlund och Sörell ikväll var det dags att laga lite mat. Vilket inte var allt för skoj när man var proppmätt i magen :p Men det fick gå ändå.
Pappa fyller år på lördag och jämt oxå, så jag ska hjälpa mamma att fixa lite innan dagen är kommen, så hon inte behöver slita ihjäl sej helt. Mitt uppdrag var att sno ihop en paj och närmre lördag ska jag även snog ihop en tårta, för att vara säker på att allt räcker till, så ska även jag göra en. Men den Festliga kötfärspajen fick det bli ikväll.

Kan komma med receptet om det skulle vara någon som är intresserad att prova på!?

Festlig köttfärspaj

Detta behövs:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g margarin
2-3 msk vatten

Fyllning:
1 stor gul lök
100 g champinjoner
400 g köttfärs
1 grön paprika
1 tsk salt
1 tsk timjan
2 msk mjöl
2 1/2 dl buljong på en tärning
1/2 dl chilisås

Gör så här:
När degen är gjord, hacka löken och fräs den en stund tillsätt sedan champinjonerna och fräs några minuter till. Lägg upp blandningen på ett fat.
Bryn färsen och lägg sedan i lök/svamp blandningen.
Skär paprikan och blanda ner.
Smaksätt med kryddorna; salt och timjan. Strö över mjöl och späd med buljong och chilisås.
Låt köttröran puttra i ca 5 minuter.
Sätt ugnen på 200 °C.
Kavla ut pajdegen i formen och lägg köttröran över. Får du pajdeg över kan du använda som garnering.
Pensla degen med uppvispat ägg.
Grädda pajen ca 30 minuter i mitten av ugnen.
Servera gärna Mexican chili cremé fraishe till och en smarrig sallad.

Lycka till! =)


Degen färdig att ställas in i kylen ca 30 minunter före användning.

              

         


Skjuts in i ugnen.

Foton: Privata






 

Kommentarer
Postat av: Nina

Såg mumsigt ut det där vännen =) Hoppas det går bra att jobba ikväll! Kram kram

2009-02-12 @ 11:31:59
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: LindaN

Oj det där såg jättegott ut. Vilken tur att du delar med dig av receptet. Måste provas till helgen!

2009-02-12 @ 13:48:07
URL: http://lertorp.blogg.se/
Postat av: Malin

Svar till LindaN: Jo, den är jätte god! =) och nu var det så länge sen jag gjorde den, så det ska bli gott att prova på den till helgen igen. Roligt att du vill prova på den! Hoppas att ni tycker om den då! ;) Om du vill?, så skulle det vara skoj om jag fick komma in på din sida och kika lite och se hur ni har det ;)

Kram kram

2009-02-12 @ 15:19:11
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Nina

Ja denna dag har varit kanon hitills iaf! Har varit ute och gått en sväng, handlat till middagen. Städat och rensat ur skafferiet! Å nu ska jag ta och lägga in kläderna i Sam´s garderob =) Innan jag påbörjar middagen! Du ska bara veta va jag längtar tills imorron kväll <3

2009-02-12 @ 15:33:28
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Therese

Jämarns så god den såg ut, ska definitivt prövas även på sockenvägen! Å nu förstår jag varför ni var å storhandla mor din å du! Hoppas det går bra att jobba vännen - STOR kram!

2009-02-12 @ 15:52:11
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Nina H

Ja imorron då jäklar =) Va kul att ni ska komma. LG va in en snabb sväng innan han for till hoting ikväll. Nu är blöjbyte och pyjamas dax för Sam. Känns riktigt bra att han fått sig ett namn. M har inget att säga till om =P Å Melvin tyckte det va ett annorlunda namn. Han har ju aldrig hört någon som heter så. Sov så gott vännen så SYNS vi imorron =) Kram kram

2009-02-12 @ 21:13:59
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: LindaN

Visst får du komma in på bloggen. Går jättebra. Om du mailar mig på Valentin[email protected] så ska du få lösen.

Ha en bra kväll!

2009-02-12 @ 21:17:15
URL: http://lertorp.blogg.se/
Postat av: LindaN

Hm, ser att min mail ser fel ut. Vi kan köra på den andra istället [email protected] den är bättre.

2009-02-13 @ 08:07:54
URL: http://lertorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix