Baktips från Sallsjön

  2010-09-18 @ 15:45:13 Recept Kommentarer (8)


Nä, jag har inte bakat här, men skulle lätt kunna göra det i vedspisen.
Men idag pyssalar vi med annat.

Har bakat hemma i veckan igen.
Vet inte vad jag drabbats av? Men jag bakar och bakar och tycker att det är så roligt.
Och roligt är det att prova på sånt man inte gjort tidigare.

Här kommer iaf ett litet tips på en jätte god kaka.
Mycket enkel oxå.
Kanske inte den bästa till dem som är nötallergiker, när den innehåller både
salta jordnötter och jordnössmör.
Men tycker man om Snickers rekomenderar jag den starkt ;)


Jordnötsrutor

ca 20 stycken

2 Ägg
3 dl socker
150 g smör
2 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl jordnötssmör
150 g salta jordnötter
100 g choklad

1. Vispa ägg och socker poröst.

2. Smält smöret.

3. Blanda samman de torra ingredienserna och rör ned dem i äggsmeten,
vänd i det smälta smöret och sist jordnötssmöret. Rör till en jämn smet.

4. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna (20x30 cm).
Hacka de salta jordnötterna och chokladen grovt, strö dem över kakan.

5. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter i nedre delen av ugnen.






Mums ;)


Tänkte att jag skulle påta ihop ett annat llitet inlägg härifrån när jag liks var igång,
men när varje bild tar i princip 10 minuter att ladda upp,
så tar vi det när vi kommer hem istället.

Nu önskar vi er istället en riktigt fin och mysig lördag kväll från Sallsjön.


Kommentarer
Postat av: Nina med Tjorven i magen

Inte illa med bakrecept från sallsjön ;-)

Såg smarrigt ut! Den där får du ju gärna bjuda på i veckan =)

Måste verkligen börja baka jag med! Måste fylla upp frysen!

Men har iaf lyckats höst städa i Sam´s rum! Känns skönt att kunna stryka en sak från "Att göra listan"!

ha en mysig kväll med dina killar!



Kramelikram

2010-09-18 @ 17:47:51
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: nadja

Hm.. Tror du den blir lika okey om man tar bort nötterna ovanpå? Jag är inte överförtjust i bitar av nötter nämligen men i övrigt verkar den god:)

2010-09-18 @ 19:54:56
URL: http://erikssonnadja.blogg.se/
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Kladdpepparkakan finns nog inte här i dorro ännu på ett tag skulle jag tro, men du klarar ju dig som du bakar å står i :-) Här står kalas å röstning på schemat i dag. Kram!

2010-09-19 @ 08:12:56
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Nina med Tjorven i magen

Ja kanske du ska få hämta upp mig! Onödigt att ta massa bilar! Men jag kommer inte vara där så länge för jag måste ju hem och lägga Sam och han är ju så trött på kvällarna. Så jag kan ju gå hem för du lär ju stanna längre!

Ja jag är väldigt nyfiken nu! Och börjar bli less på all smärta och allt vatten jag samlat på mig!

Nu ska jag ta och göra nån nytta innan jag hämtar Sam!

Stora kramar

2010-09-20 @ 14:01:38
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Ja jag tror jag följer ditt råd, men då är frågan om det ska vara matt eller glansig färg s Dagens ilandsproblem ;-P Ses i kväll antar jag :-) KRAM

2010-09-20 @ 17:09:51
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Vendela

Hej på dig! Ja nu var det länge sedan sist. Har ju varit utan dator i flera veckor nu, men nu verkar den gå som smort igen! Har allt saknat er alla bloggvänner!



Ska ta och läsa igenom inläggen när tid finnes, så jag får se vad du/ni haft för er, och hur stor Tim blivit :-) Han springer väl snart? :-)



Kram kram

2010-09-23 @ 14:39:08
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

GRATTIS till Hägge!!!!

2010-09-23 @ 15:16:29
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Malins farmor

Ett Jättestort Grattis LG På Din 30-årsdag!!!

Från Näset i Bellvik

2010-09-23 @ 18:56:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix