Chokladcupcakes

  2010-05-03 @ 16:53:16 Recept Kommentarer (2)



I helgen provade jag att göra chokladcupcakes och igår provsmakade vi dom.
Och himmel vad smarriga dom blev.
Farligt gott!! ;p

Chokladcupcakes

Ca 16 stycken

4 msk kakao
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
100 gram smör
1 1/2 dl strösocker
2 ägg
200 gram mörk choklad

1. Blanda ned kakaon i det heta vattnet och rör tills all kakao är upplöst. Låt svalna.
2. Blanda mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en skål.
3. Vispa smöret och sockret riktigt mjukt med en elvisp, tillsätt äggen, ett i taget.
Häll i mjölblandningen och rör tills allt är ordentligt blandat.
4. Hacka chokladen och tillsätt den sist tillsammans med vattnet med kakaon.
5. Sätt i muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3.
6. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.

Sedan gjorde jag en moccafrosting, som jag sedan dekorerade dem med.

Moccafrosting

Till ca 16 Cupcakes

100 gram mjukt smör
1 paket florsocker, 500 gram
3 msk kakao
2 msk kallt starkt kaffe

1. Vispa smöret mjukt och med elvispen, tillsätt florsockret lite i taget
medan du vispar på låg fart.
2. Rör sedan i kakaon och kaffet. Fortsätt sedan att vispa på medelhastighet i
några minuter så att krämen tjocknar ordentligt. Den ska vara riktigt fast i konsistensen.
3. Klart att spritsa på dina cupcakes.


Kommentarer
Postat av: Nina med Tjorven i magen

Jisses va dom såg goda ut. Och är ju lite nyfiken på vad mer gott du bakat :) Nu är iaf kycklingen stekt och kakan bakad. Nu blir de tv en stund innan jag somnar. Och vaknar utan huvudvärk förhoppningsvis. Kram kram

2010-05-03 @ 21:10:10
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Sara

Jäklar! De där ser ju livsfarligt goda ut :) Det där måste jag pröva mig på att göra nån dag. Jag gillar gosaker :) Kram

2010-05-04 @ 09:15:13
URL: http://legitimo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix