MVC förra veckan.

  2009-09-15 @ 13:07:08 Graviditet Kommentarer (14)

Det har blivit väldigt dåligt med bloggande på sista tiden nu igen, men idag när jag är hemma, så tänkte jag allt överraska er med lite nya inlägg igen! ;)

Förra veckan var det dags för ännu ett nytt besök på MVC.
Förra svängen jag var dit tänkte jag; - Gud, så länge tills det gått fyra veckor innan jag ska dit igen. Men så förra tisdag tänkte jag; - Har det redan gått fyra veckor sedan jag var dit sist!?
tiden går visst framåt ändå! ;) Vilket känns underbart. För vi går bara längre fram och kommer bara närmre dagen med stort D. Och som vi längtar! Nu när allt börjar kännas så riktigt oxå. Det har varit svårt att skilja på rörelser och annat i magen tidigare, men nu behöver jag inte fundera längre vad det är som lever om där inne. Det bankar och sparkar titt som tätt och det är lika underbart varje gång man känner att det verkligen finns någon på andra sidan av magen! =)

Värderna var lika fina som gången före jag var ner och hjärtat slog på i samma tempo även det. Fast den lill* hade kurat ihop sej lite längre bort denna gång. Men bara att få höra hur det slår, blir man alldeles varm innombords. Det känns lika underbart varje gång!

Än så länge har jag inte lagt upp någon bild på hur jag ser ut för tillfället. Men eftersom det är många som frågat och även skrivit, så kanske jag ska ta mej i kragen och lägga upp en bild på jag och magen ändå...

Håll i er!!!

Bild tagen från dagens datum 2009-09-15

Barnet:

Från huvud till stjärt är längden cirka 20 cm. Vikten runt 420 gr. Tarmarna har utvecklats så att näring kan tas upp från det fostervatten barnet sväljer. Fortfarande kommer merparten av all näring från mamman via moderkakan, men en del passerar nu tarmsystemet fram till tjocktarmen. Den första avföringenbörjar på så vis bildas i barnets tarm. Barnets lever och mjälte producerar blodceller och nu bidrar också benmärgen med tillverkningen. Barnet har både ögonbryn och ögonfransar. Huvudhåret börjar växa ut.


Mamman:


Barnet växer och du känner dagligen fosterrörelser som blir allt starkare.
Livmodern tar allt mer utrymme i anspråk och pressar undan den blivande mammans inre organ. Kanske får du av och till halsbränna och sura uppstötningar. Mjölkkörtlarna i brösten har mognat de senaste veckorna och blodådrorna blir tydligare. En del kvinnor upptäcker att det redan under graviditeten kan komma lite mjölk från brösten? Det är den första, mycket innehållsrika och feta mjölken som kallas för råmjölk eller kolostrum. Den är ur näringssynpunkt viktig för barnet när det ammas de första gångerna, innan den riktiga mjölkproduktionen tagit fart. Det är helt normalt att brösten kan läcka lite mjölk redan nu. Det har ingen betydelse för hur din amning och mjölkbildning senare kommer att fungera. Själva bröstvårtorna påverkas av graviditetens hormoner och blir något större och mörkare. Körtlarna på vårtgården blir också mer markanta där de sticker upp lite ovanför ytan.


Info: Libero



Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh va fin du är! :D

2009-09-15 @ 17:20:13
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Postat av: Nina

Du är absolut det vackraste!!! Gulle dig och grodis ;-)

Movie imorron??

2009-09-15 @ 21:07:10
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Nina

Aha, du är i en tröttis period igen!

Tur att du är ledig och kan vila hur mycket du vill, precis när du vill!

Lyssna på kroppen vännen!



Längtar tills ikväll <3



Melvin ska på badhuset efter vi ätit. Å jag ska på bibblan och låna nå böcker. Älskar Karin Alvtegen =)



Kramelikram

2009-09-16 @ 15:13:10
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ja va spännande!! :) Har ni namn på G?

2009-09-16 @ 16:38:00
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Postat av: sara

Vilken fin liten mage du har. Och vad skönt att allt var bra hos barnmorskan. Då blir man ju lugn..

Jo, här blev det Wallander igårkväll. Ett måste när det kommer ut en ny :)

Denna var helt ok, tyckte storyn var lite sådär.

Idag är vi faktiskt lite friskare här hemma. Alla goa kryapåer kramar verkar ha hjälpt :)

Nu är det bara dottern som är sjuk och ligger i soffan med filten över sig.

Hoppas du får en fin torsdag,kram

2009-09-17 @ 08:15:40
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Postat av: Therese - Lurans blogg

Tittar in och lämnar en stor kram till dig och grodan, hoppas ni får en fin dag. Själv är jag grymt trött efter att ha haft en vaken Svea och en lite spyfärdig vovve inatt som hållt mig vaken.... Rart med barn och djur ;-) Så sov och mys allt du kan nu, för sedan kan det bli dåligt av den varan! KRAM

2009-09-17 @ 09:02:10
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Nina

Åh så kul det va att få träffa dig igår mitt hjärta <3 Vi må ju ta en träff i helgen. Melvin skulle ju sälja jultidningar oxå!

Tror jag ska ta mig lite kvälls fika nu innan man hoppar i säng. Hoppas ni haft en fin dag!



Kramar!

2009-09-17 @ 22:15:24
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Therése

Vilken liten nätt och söt mage du har,

själv har jag varit stor som ett hus med mina tre graviditer ;-)

Skönt att alla värden är så fina,

då kopplar man alltid av!



Såg att beräknad förlossning var 28 jan.

Det är ett bra datum, då fyller min dotter år :-)

Men hon kom iåfs 2 veckor över tiden, och det var ju mindre kul...DÅ iaf!

Nu, idag känns ju 2 veckor som ingenting!



Ta hand om dig nu, och den lilla söta magen ;-)

Kram Therése

2009-09-18 @ 00:11:43
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Nina

Har fastnat framför datorn nu och bara söker låtar! Men det blir mest gamla låtar! man är ju inte så uppdaterad på låtsidan nu för tiden.

Men det tar sig väl.

Ja vi ses garanterat i helgen.

Ska försöka göra någon nytta nu och inte bara sitta här ;-)

Men kom ihåg dig att höra av dig om du kommer på några låtar!



KRAMAR!

2009-09-18 @ 12:28:47
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ja alltså jag hade ju problem med hundnamn. :S



Undra om LG och Benny är lika på det viset? Benny kunde inte komma med något konkret hundnamn heller - typ förutom Rocky och det är ju för fasen inte ens en hanhund! :D haha



Du får läsa den där Serudia boken! :) Där kan du ju säkert få uppslag! :D

Kram

2009-09-18 @ 13:04:45
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Postat av: Therese - Lurans blogg

Tittar in å önskar dig, lg å grodis en underbar helg. Här har luran just somnat efter att ätit sin obligatoriska flaska (dock ej öl, hi,hi) och jag surfar lite medan jag väntar på att magnus å bus ska komma hem efter lite lek och aktivitet. Massa kramar!!!!

2009-09-18 @ 19:11:35
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Linda

Men oj vilken fin mage du har.

2009-09-19 @ 11:21:50
Postat av: Malin

Sv. till Linda:

Tack så mycket för att du tycker det! =)

2009-09-19 @ 11:30:59
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej!

Du har ju en liten mage ju =)

HAr inte blivit så mkt bloggande och därför har jag missat de helt!!! Fin mage!

Underbart!

Lagom stor!

Massa kramar

2009-09-29 @ 21:51:44
URL: http://zupermamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix