Baka baka...

  2009-11-04 @ 22:54:30 Recept Kommentarer (14)

Idag började jag dagen från morgon. Man kan ju inte ha hur många och långa sovmornar som helst inte.
klockan nio, när affären öppnat åkte jag och handlade, eftersom jag bestämde mej för att baka idag. För det första är jag så less på allt bröd som finns på affärerna nu, för det andra var det riktigt roligt och för det tredje blev det riktigt gott oxå ;) 

Först slog jag till med tekakor och jag körde på receptet ur Vår Kokbok.

Tekakor
ca 16 stycken

50 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl vetemjöl (men jag använde mej utav vetemjöl med fullkorn)

Smält fettet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°C (fingervarmt). Dela sönder jästen i en bunke. Rör ut med lite av degspadet och tillsätt sedan resten av degspadet, salt, socker och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt i bunken ca 30 min.
Knåda degen lätt på mjölat bakbord.

Rulla ut två längder. Dela varje längd i sex eller åtta bitar och forma till runda bullar. Kavla eller platta med handen ut dem till tunna runda kakor. Lägg dem på plåtar med pakplåtspapper. Nagga tekakorna  med en gaffel eller en brödnagg. Jäs dem under bakduk ca 30 minuter.
Grädda i mitten av ugnen.

Ugnstemperatur: 225ºC
Gräddningstid: 10-12 min.




Andra svängen slog jag till med Rosenbröd och där använder jag exakt samma deg som ovan med samma anvisningar.

Rosenbröd
30 Stycken

Rulla ut tre längder. Dela varje längd i tio bitar och forma runda bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Klipp en kryss i toppen på varje rosenbröd.
Jäs brödet under bakduk ca 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och strö eventuellt på vallmo- eller sesamfrö (där använde jag blått vallmofrö).
Grädda i mitten av ugnen.

Ugnstemperatur: 225ºC
Gräddningstid: 8-10 min.



Resultatet blev mycket lyckat och jag vet redan vad som står på tur nästa sväng. Vilket blir snart! ;) Det är underbart att få ha eget hembakt bröd i frysen, istället för att gå på affären och va lika less varje gång ;)

Ensam behövde jag inte vara på hela dagen. För någon som aldrig svek matte en enda sekund, var självklart min underbara Asterix, som höll stenkoll på mej hela tiden, förutom när han tog sina små tupplurer under filten. Men hela tiden med i köket en liten liten bit från spisen ;)
Och självklart smakade vi båda när jag var klar för dagen!


Foton: Privata

När mitt bak var färdigt slängde jag på mej andra kläder och bytte våning. Det blev källarjobb innan middagen. Måste ju få till våra beställningar som ligger och väntar på oss. Dessvärre kom aldrig Nina förbi något, när hon inte mådde bra =( Men jag klarade mej ändå ;) Nu är det sågat och slipat, men jag tror jag inväntar morgondagen innan jag slänger på färgen. Är för trött för det nu.

Nu tänker jag ta min lilla hund och krypa till kojs. Vilket han visst redan gjort.
Jag känner mej nöjd för dagen i både knän, fötter och rygg, men oxå rik. Om man tittar i frysen ;)

Hoppas ni andra haft en fin onsdag. Sen önskar vi er en god natt!

Kram Malin och Asterix.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Kan intyga att Malin lyckats bra med baket! Hade ju turen att få smaka nygräddade tekakor när jag va förbi på min lunch. Kan kanske få göra en beställning nästa gång du ska baka? Ha en bra dag, nu ska jag åka till Bellvik en sväng. Kram!

2009-11-05 @ 10:33:09
Postat av: Sockenvägens Söta

Oj så duktig du varit, jag blir så inspirerad av dig, få se vad jag orkar i helgen.. för trots din goa krya på dig kram så bestämde sig herr feber att sova kvar... å jag får banne mig inte ut honom ur huset... Ska ta å krypa under täcket å sova å se om han lessnar å smyger iväg då... Kram till dig å grodis i magen!

2009-11-05 @ 11:05:36
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Nina

Ja det doftade så gott igår kväll då jag komme, men inte tusan fick jag smaka ;-)



Idag är du väl glad malin, då det är VITT!

Ska erkänna att jag oxå blev glad då jag såg att det snöa. Hoppas det ligger kvar nu =)



Kramar!

2009-11-05 @ 11:20:28
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Jessica

Undertbart med nybakat jag bakar själv flera ggr i veckan så underbart.För är som dig less på affärs bröd och man ha ju massa olika mjöl i skafferiet så det är ju bäst att änvända de..=D Grattis till pyret i magen om jag inte skrivit det..kram

2009-11-05 @ 16:56:23
Postat av: Ida

Jag får en känsla att vi har likadana kokböcker ;-) (iaf en av alla som finns här hemma). Jag bakar också bröd själv, och desto mer man bakar själv desto sämre smakar det som köps i affären :-)

2009-11-05 @ 17:40:10
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Åhhh så mysigt med IKEA!!! Hoppas ni är så pigga att turen blir av! Själv känner jag mig lite piggare, men blir nog hemma i morgon med. Stor kram till dig, hoppas ni får en mysig kväll, här vankas julmust, karra å TV mys. :-)

2009-11-05 @ 20:51:13
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Hej Malin!

Va´ kul att se att ni ungdomar bakar brödet själv.

Flera av dina vänner har skrivit att de bakar själv.

Vill bara tipsa dig om att prova mina "Tekakor med riven morot" eller "Latbullar" nästa gång du får lust att baka. Lina säger att mina morotstekakor är så goda att det inte behövs ngt pålägg. Hoppas allt är bra med dig och de dina! Kram/GOE

2009-11-05 @ 21:33:17
Postat av: Emma Modin

Vad du är duktig malin!! Om jag ändå var lika duktig... :p Måste ta och baka lite jag oxå, men först åker jag och älsklingen ner till Egypten! Där har nog gott bröd oxå??! ;) Kraam

2009-11-06 @ 10:38:37
Postat av: Nina

Klart att du ska hänga på utomlands ;-)



Ja nästa gång vill jag smaka på ditt goda bröd. fast jag ska ta och baka några själv oxå!



Nu längtar jag tills jag får se allt fint ni shoppat idag!!!

Å du, Sam ska va med sin pappa hela dagen imorron!

Du å jag i källaren???



Kramar!

2009-11-06 @ 21:54:05
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Elin

såg riktigt gott ut dedär ;) måste prova någon kväll!

2009-11-06 @ 22:19:34
Postat av: Malin

Svar till Emma Modin:

Ja, visst har jag varit duktig som bakat bröd själv ;) och gott blev det oxå!

Men du kan tro att jag är avis på er, som åker till Egypten till veckan!! Hoppas att ni får en riktigt mysig och varm resa tillsammans! Å så får du äta något gott bröd där nere! ;)

Kram kram

2009-11-08 @ 12:33:31
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Malin

Svar till Jessica:

ja, visst är det mycket roligare och godare att ha ehmbakt bröd hemma än det som finns på affärerna. Är riktigt less på allt som dom har. Sen doftar det ju bara ljuvligt av att baka hemma oxå =)

Så snart ska jag allt slå till på en ny sorts bröd!

Tack tack för gratulationen! =) Nu är det inte allt för länge kvar tills det lill* pyret finns hos oss =) Det går faktiskt riktigt fort.

Kram

2009-11-08 @ 12:44:11
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Jenny Hamberg

Gud vad duktig du är! Är ju såå gott med hembakat!

2009-11-10 @ 07:42:31
Postat av: Malin

Svar till Jenny Hamberg:

Tack för det!! =) Det är alltid roligt att ha hembakat hemma och slippa allt som man är såååå less på, på affärerna. Nu ska jag påbörja en ny laddning av något annat! =)

2009-11-10 @ 13:09:25
URL: http://malincatarinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix