CTG, UL och BM

  2009-12-16 @ 18:14:40 Graviditet Kommentarer (8)

Förra tisdagen var jag på ett besök till Lycksele för en ny kontroll av den lill* där inne.
Först skulle jag vara på plats på BB för en CTG innan ultraljudet.
Fick bälten runt magen och information om
vad som visades på skärmen och vad de skulle göra.
Så i dygt en halvtimma fick jag ligga och bara
 titta på skärmen och höra hur hjärtat slog inne i apparaten.
Efter detta var det dags för ännu ett ultraljud en trappa ner.
Allt såg som alla andra gånger bra ut!
Den lill* växer som den ska och följer sin kurva.
Fick se riktigt fina och bra bilder på skärmen
och BM förklarade att det var i detta läge lättast att få fina bilder om vad som finns där inne.
Sen blir det alldeles för trångt och svårt att se.
Alla delar såg fina ut och då menar jag att jag inte sett
och inte heller vet vad det är för sort som gömmer sej där inne.
Det vill vi inte heller veta!
Jag var aningen nervös att jag skulle se det denna gång,
med tanke på att den är rätt så stor nu
Men när jag fortfarande tycker vissa delar är svåra att urskilja,
var det ingen som helst fara! ;)
En riktigt fin bild fick jag med mej hem.
Huvudet i profil. Riktigt gulligt =)
Fettet mätte hon och kunde räkna ut att den vägde då (förra tisdagen) 2261 gram.
Helt otroligt vad de kan mäta och se egentligen. Genom magen.
En massa andra mått och grejer mättes och kollades oxå
och jag gjorde allt i min makt för att komma ihåg vad som sas,
men när jag kom ut från rummet hade jag redan glömt bort sådant =/
Men huvudsaken var att ALLT såg bra ut!
Och några fler UL behöver jag nog inte komma på.
Ville jag så fick jag, men om allt såg bra ut när det gått så lång tid som nu,
brukar det inte hinna ändras och bli till någon fara med något.
Så vi nöjer oss med de besök jag har kvar här nere.

Idag har jag varit på ett nytt besök här nere hos BM.
Alla prover fortsätter att se bra ut!

Blodvärdet ligger på 137.
Blodsockret: 4,9.
Blodtrycket: 120/60
Urinen fortsätter att vara blank.
Och som vågen visade,
kan jag nog ändå njuta lite av julens delikatesser och inta lite mera must ändå! ;) 
Vågen får kanske dessvärre en chock efter jul istället :p

Sen var det dags att lyssna, känna och mäta.
Magen mätte 33 cm.
Hon kände och tryckte på magen för att konstatera hur den ligger.
Och i nuläget ligger den som den ska.
Med huvudet nedåt.
När det var dags att lyssna på hjärtljuden så ville även h*n vara med.
En spark där och en spark här.
Full fart i princip jämt!
140 slag låg det lilla hjärtat på idag
, men ökades något när den började sparka mot oss.

Nästa tisdag är det dags för genomgång av förlossningen.
Är det verkligen så nära?
Har riktigt inte förstått det ännu.
Men spännande kommer det definitivt att vara och bli!

Dagens och veckans bild:



Foto: Privat


Kommentarer
Postat av: Vendela

Vad skönt att få bekräftelse att allting ser bra och normalt ut! och vad mycket du hunnit med! Det känns väl skönt då att kunna fira jul och sedan invänta bebbens ankomst i lugnan ro? för visst var det nångång i januari?



Kram kram

2009-12-16 @ 18:27:32
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Ida

Skönt att allt såg bra ut, jag gjorde samma sak med Neo i v.36 för att magen var så liten och inte hade växt mellan mätningarna hos Aina. Då skattade de att Neo skulle väga 3400g vid BF, han vägde 3310 men hade då hunnit bajsa innan vägning, de missade med 90gram, så det är helt otroligt vad mycket de kan se och mäta via UL.



Jag var också till Aina idag och mitt sf mätte 30-31cm, överkurva denna gång och på underkurva med Neo. Undrar just om man ska få en jättebebbe nu ;-)



Kram

2009-12-16 @ 19:11:00
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Postat av: Petra

Oj oj oj va spännande!!

Så fin magen e fortfarande. O du.. oroa dig knappast för vikten. DU e JÄTTE FIN!

E så glad för er skull. Tänk att snart har ni en liten bebbe/bebba där i er famn. UNDERBART!

De e du såååå värd!



Ja de e svårt att tro att min lilla e super blyg. ha ha men de e hon.

Massa varma kramar

2009-12-16 @ 19:11:45
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Vad kul att allt ser så bra ut och att du fått lyxen att vara med om alla dessa ul och ctg :-) Njut nu av extra must till jul fniss Stor kram till dig och den lill* som gömmer sig i kalaskulan!

2009-12-16 @ 19:33:13
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej Igen!

Blir så glad utav dina kommentarer.

Ja de är inte så mkt plats kvar i magen din längre ju. Bebb*n tar mkt plats nu. =) Men unna dig allt du bara kan och vill nu i jul. Lova de. För du har inget att oroa dig över.



JA visst känns de ofattbart. Tyckte att man fattade knappt de förrän man hade de lilla knytet på magen. Ja knappt då. Sen när man åker hem från bb så tänker man bara - jaha nu släpper dom bara hem mig, hmm jag har aldrig haft en bebba innan ju... ha ha nej men de e en skum känsla. Men samtidigt väligt väldigt underbar. Du har en gudomlig tid framför dig. Så fantastiskt det är att vänta och få barn. Ljuvligt. Flåt att jag låter så drömmande. Men de är mysigt med bebisar. DEn tiden glömmer man aldrig. Givetvis är de mysigt även när de blir stora, men de e alltid ngt speciellt när de e så små. Nyfödda och underbara. Ta vara på tiden. Ja de har alla sagt redan till dig säkerligen . men de e enda sanna rådet man kan ge.

MAssa massa kramar

och ps. vi har oxå snö idag!! Härligt!

2009-12-16 @ 19:43:18
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Postat av: Eva

Det låter som om du kommer få en normalstor bäse.. jag gissar på runt 3300gram.. Jag tycker det är så fruktansvärt spännande.. Och med tanke på din pikiga mage tror jag du får en drängolle.. MEN, jag hade en rund (fyrkantig) mage och fick en drängolle.. Många gissade på flicka eftersom min mage var så rund (fyrkantig).. Ja herregud.. Jag är så glad för eran skull ska ni veta! Snart har ni eran efterlängtade! Kram

2009-12-19 @ 02:48:43
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det låter som om du kommer få en normalstor bäse.. jag gissar på runt 3300gram.. Jag tycker det är så fruktansvärt spännande.. Och med tanke på din pikiga mage tror jag du får en drängolle.. MEN, jag hade en rund (fyrkantig) mage och fick en drängolle.. Många gissade på flicka eftersom min mage var så rund (fyrkantig).. Ja herregud.. Jag är så glad för eran skull ska ni veta! Snart har ni eran efterlängtade! Kram

2009-12-19 @ 02:50:00
Postat av: Elin

ja du malin, jag fattar inte, snart sitter vi här med ett gäng bebisar :P har som börjar fundera över förlossningen jag med, :P känns nervöst :) fast du gör de juh först så du får berätta hur man gör :) kram på dig!/elin

2010-01-06 @ 10:12:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix