Nu mår Asterix bättre!

  2009-09-28 @ 12:01:22 Asterix Kommentarer (3)
Nu ska ni få höra hu det gått för Asterix i helgen och hur han nu mår!

Först och främst tackar han och även jag för alla krya på dej kramar, alla som ringt, alla som skrivit och funderat hur det är med lille vovven. Det gjorde nog susen det med! =)

Vi har i princip haft fullt upp hela helgen och igår kväll var vi så trötta efter helgen att vi inte orkade med någon blogg helt enkelt.

Det slutade iaf med att jag ringde upp Fjällveterinären på fredag vid lunchtid igen, eftersom Asterix inte blivit det minsta piggare av medicinen (Canikur) han fått under förmiddagen. Inget vatten fick jag i honom heller. Utan han bara låg och vi fick springa ut väldigt tätt mellan gångerna ibland. Så De tyckte att jag skulle ta honom och komma till Strömsund, så de fick undersöka honom. Annars hade det varit Östersund som haft jour i helgen.

Hur skulle det gå att åka hela vägen till Strömsund tänkte jag...? När vi fått springa ut och in så mycket. Jag var på min vakt hela vägen fram. Men han skötte sej så bra och gjorde det så bra som kunde hålla hela vägen. Men så han vi mest bara ur bilen när vi kom fram oxå, innan det var dags igen.

Väl inne hos veterinären ville INTE Asterix kliva ur buren! Han känner mycket väl till vad som görs på sådana ställen. Jag lyfte ur honom så hon fick undersöka honom. Uttorkad hade han inte hunnit bli, men De ville ge honom lite lugnande så undersökningen skulle gå bättre och även en röntgen kunde genomföras, när han inte alls var samarbetsvillig.
En bukröntgen gjordes och det visades att han hade en väldigt kraftig inflammation i magen, som troligtvis orsakats av att han ätit något väldigt olämpligt som gjort en feljäsning i hans lilla mage.
Men vad han ätit i sej kan jag inte ha den blekaste aning om...?

Två sprutor medicin, b.la. antibiotika fick de ge honom innan han var klar. Sen fick jag en ny form av diarré stoppande medicin, eftersom han inte alls tyckte om tuggtabletten (Canikur) som han fick under morgonen, antibiotika tabletter som jag skulle ge honom och skon/diet kost som han sedan skulle äta små portioner av innan hans vanliga foder sätts in igen.

Väl hemma igen var han utslut, men vi han bara hem så var det dags att springa ut igen och så fick vi även hålla på den kvällen och natten. Det hade börjat stoppa lite grann, men han var nog bara väldigt rädd att det skulle komma något inne under natten ändå. Törstig var han under natten, men det lilla han drack kräktes han upp lika fort igen. Och den nya medicinen (det som skulle stopppa diarrén) som skulle vara sååå god. Alla hundar älskar den enligt veterinären. Den både ser ut och luktar som chokladsås. Men Asterix gillade den inte. Jag fick tvinga i honom den, men antibiotikatabletten däremot tuggade han sönder innan han svalde ner.

Så nu är det skonkost som gäller här hemma och innan dess bara risavkok och ris, innan hans riktiga mat successivt kan smygas in igen.

En sak som är säker, är iaf att det inte är lätt när ens husdjur blir sjuka och heller inte kan säga till vad som är fel och varför de mår som de gör.

Nu är han mest trött och sover igen det han mist under helgen och vi är så glada att han är frisk igen!
För visst blir man riktigt oroliga när de blir sjuka!



Foto: Privat


Kommentarer
Postat av: Therese - Lurans blogg

Sötisen! Tur att det går bättre som sagt, å bra övning tills bebisen kommer, de säger ju itne heller vad som är fel ,-) Kram!

2009-09-28 @ 12:29:05
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Tomas

Skönt att vovven blivit bättre. Victoria berättade att han kryat på sig. Jobbigt när djuren inte mår bra! Hoppas allt är bra med dig och kotten i magen. Sörell-klanen växer! :-) Jag och Nina är säker på att det blir ett lyft för klanen likaså :-)



Sköt om dig!

2009-10-06 @ 00:44:47
URL: http://tomasliv.blogg.se/
Postat av: Sofi H

Nejmen oj.. inte alls roligt när hunden är sjuk :(



Hoppas han piggnat på sig!

stor kram från Jämtland!

2009-10-08 @ 14:00:35
URL: http://sofih.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix