På rymmen...

  2009-06-10 @ 23:42:33 Asterix Kommentarer (5)
Nu är det sängen nästa! Jag och Asterix har varit ute och tränat lite lydnad och det gick så bra. Till en början iaf!
Sen bestämde han sej för att dra sitt eget lilla race, den rackaren. NEJ!!! tänkte jag. BORTA var han!
Först for han runt husen häromkring och min mardröm var om han skulle nosa till sej stigen runt sjön.
Mycket riktigt! Vart for han? om inte ner på stigen och så långt bort han kunde. Jag stod kvar och ropade och körde "kurragömma" med honom, som alltid brukar fungera (efter Therese toppen idé) men inte ikväll.
Trodde jag skulle få följa honom runt hela sjön innan vi skulle komma hem.
Ringde svärföräldrarna, som även dom fick komma ut och ropa på honom, som till en början verkade fungera bra med lite korv i fickan, ända tills han räknat ut vad även dom ville. Då fick korven vara. Bära eller brista.
YES!! En brygga och jag trodde aldrig han skulle ta svängen förbi den, men det gjorde han och jag efter sakta men säkert. Nu fanns det ingen utväg, ingen återvändo. Skulle han måsta hoppa i vattnet?
Nä! där tog hans äventyr slut! och skamsen fick han följa med hem igen. Annars hade det blivit en fin joggingtur i foppaskor och ingen jacka och massor av mygg.

Så nu trötta som vi är, smyger vi vidare till sängs.

Sov så gott på er alla!
Kram från Malin och Asterix.


Kommentarer
Postat av: Therese - Lurans blogg

hi, hi jogging i foppisa är inget jag rekommenderar efter min tur i förrgår kväll... ler Visst blir man frustrerad när de får för sig att ta saken i egna händer å göra som de vill?! Rackarns sötisar man har... Kram!

2009-06-11 @ 08:12:08
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej!

Sicken liten buse =)

Ja jag e på väg tillbaka igen. Så skönt. Har ju saknat er massor.



Jaså din mamma fyller oxå år idag?! Ha va roligt. Krama om henne & gratta.



Allt bra annars med dig? Snart e sommaren här hoppas jag. Man känner att man behöver solen nu. Dew hade inte varit helt fel just nu.

Massa kramar

& tack för dina fina o värmande ord.



Kramar i massor

2009-06-11 @ 09:20:36
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fler tips till att fånga in rymmare:

1. Gå ner på alla fyra, det är en lek-invit som ofta uppskattas.

2. Vänd dig om och spring ifrån honom, det brukar trigga en önskan om att följa flocken! =)

2009-06-11 @ 13:50:57
Postat av: Malin

Svar till anonym:

Det är alltid roligt med en massa tips =)

Så nästa gång han smiter, så ska jag lägga mej ner på alla fyra eller försöka springa ifrån honom. Men det är svårt när han är sååååå långt framför mej, så man knappt ser honom.

2009-06-11 @ 21:32:14
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Sofi

Förstår att det kan vara svårt om han är såå långt framför.. Men precis när han drar, om du då "fjantar" lite så du får tillbaka hans uppmärksamhet, iaf lite.. När han sätter uppmärksamheten mot dig igen, springer du mot motsatt håll, hoppa studsa, Lek själv eller något annat som funkar för att han ska tycka det är roligt. Du måste vara roligare och mer intressant än det han är på väg till, om du förstår vad jag menar? :-)



Jag har fjantat ordentligt, legat på marken, hoppat, låtit konstigt osv. för att få igen min hund. Det enda jag brukar tänka på är att När han verkligen sticker och stänger öronen för mig totalt, så måste jag inse att "jag har förlorat" och då fortsätter jag inte att ropa. Risken finns ju då att han lär sig att "man behöver inte komma tillbaka fast hon ropar" - Och, det gick ju bra att springa därifån, även fast matte sa att jag inte fick. Så har man förlorat, ja.. då har man helt enkelt gjort det. så försöker jag tänka.

Det är såklart jobbigt att inte veta vad ens lilla gullebulle håller hus och vad han/hon gör..

Man kan ju ha i åtanke att drar min hund, så drar han i skogen.. och då är det fågel eller något annat djur som tagit hans uppmärksamhet och att jag själv då är helt chanslös. Det är bara att vänta tillbaka honom.



Men är man gården och hunden drar iväg till en viss punkt där han sedan stannar, om det är till en annan hund, en människa vad som helst som är intressnat så går jag såklart för att hämta igen honom för att visa att det inte är okej..



Oj. vilken roman det blev :-)

Om du har lust att träna med lite störning nångång så hör av dig så kan vi träna ihop nån helg då jag är i Dorotea. Alltid skönt att träna med någon annan som kanske ser om man gör små dumma saker eller bara komma med bra tips osv.



Ha det gott! :-)

2009-06-16 @ 13:29:01
URL: http://sofih.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix