Lakrits kola...

  2008-12-04 @ 20:32:07 Jul mys Kommentarer (2)
Måste nog vara bland det godaste godis som finns under julen. Om ni frågar mej! ;) Kan äta hur mycket som helst av det. Så därför får jag nog allt vänta ett tag till, innan jag kokar den. Annars är jag rädd att den är slut här hemma, innan julen ens anlänt :p Va in till mina svärföräldrar en sväng nyss och dom hade precis hällt upp en massa massa formar med just lakrits kola. Tror jag luktade mej dit! ;) och självklart fick jag mej ett provsmak och även lite med mej hem, som absolut kommer att ta slut om en liten stund :p

Lakritskola

½ l grädde
5 msk sirap
½ kg socker
2 msk flytande glykos
30 g smör
1 st lakritsstång
(köps på apoteket)
Krossa lakritsstången, lägg den i en hopvikt handduk och slå med en hammare.
Koka ½ till 1 timme eller tills den klarar kulprovet.
(Droppa lite av massan i en kopp med kallt vatten. Om kolan går att forma till en kula är den färdigkokt.)
Häll upp i knäckformar.

*MUMS*

Kommentarer
Postat av: Nina

I love it to :-) Å vi ska koka knäck i helgen! Brukar använda 2 lakrits stänger! Blir mer smak då ju! De vattnas i min mun även fast jag mår skit :-P kraaam

2008-12-04 @ 20:46:39
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Nina

Nej du vännen, ikväll mår jag inge bra, vet inte va som är fel! Och ingen aptit. Middag är de enda vettiga jag fått i mig! Men imorron känns de nog bättre. Hoppas ni får de bra i stan och att du hittar massa roligt att köpa. Å kör försiktigt vännen. Kramelikram

2008-12-04 @ 21:37:15
URL: http://ninuz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix