Nougatkladdkaka

  2010-05-04 @ 23:06:59 Recept Kommentarer (7)

Även ikväll blev det ett bakverk igen! =)
Vet inte vad som flugit i mej och jag tycker att det är skitskoj dessutom!! ;)
Denna sort var liksom de andra, helt okej i smaken.
Eller riktigt goda! Farligt goda!
Men nu åker de ner i frysen i väntan att någon kommer och hälsar på!



Nougatkladdkaka

Ca 8-10 bitar (jag fick till 12 bitar).

2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk salt
50 gram smör (eller margarin)
150 gram dubbelnougat (3 st)

1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Börja med att lägga den ena nougatbiten (50 gram) i kylen,
den skall användas till dekorering.
3. Vispa ägg och socker poröst. Sikta i mjöl, kakao och salt.
4. Smält smöret och rör i det.
5. Hacka 50 gram av nougaten fint och rör i den.
6. Häll upp smeten i en smord och bröad form och grädda i ca 15 minuter.
7. Finhacka under tiden den andra nougatkakan och låt den smälta över den varma kakan.
8. Låt kakan svalna.
9. Tag ur den tredje och sista nougatkakan ur kylen och använd en potatisskalare
att hyvla nougaten till fina små knorrar att dekorera med.


Kommentarer
Postat av: Ingela

Hade det inte varit så långt till dig så hade jag kommit förbi på en fika innan jobbet ;) Dina bakverk ser mycket goda ut :)

2010-05-05 @ 09:35:08
URL: http://plingans85.webblogg.se/
Postat av: Farmor

Men det var det värsta vad du bakar och står i!

Har du fått fnatt, eller?

De ser farligt goda ut i alla fall.

2010-05-05 @ 14:34:09
Postat av: Malin

Farmor:

Ja, jag tror att jag åkt på fnatt! ;)

Men kom och smaka vettja!! =)

För de blev inte så tokiga i smaken!

2010-05-05 @ 15:05:50
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Caroline

Allt ser verkligen jätte gott ut, det kanske är du som är vår nya konditor här i dorotea..? ;-)



Han ser ut att må alldeles förträffigt er lilla prins, ha är ju bara föör söt! Går det bra med Asterix eller är han lite avis? Hoppas ni alla mår bra!



Kramar från jag och Ellie

2010-05-05 @ 15:14:22
Postat av: Marianne

Oj vad du har bakat!! Vad duktig du är, Massor med goda saker! :) Måste ta och prova denna kladdkaka med nougat, den ser ljuvligt god ut!

2010-05-05 @ 17:07:00
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Postat av: Malin

Caroline:

Nja, Dorotea nya konditor tror jag inte på direkt ;p Men själva bakningen i sej är riktigt rolig! =) Vet inte vad som flugit i mej helt plötsligt.



Vår lille prins mår jätte bra! Och nu är det sååå härligt att höra hur han kommit på hur man jollrar. Det riktigt bubblar i honom och hjärtat smälter på en själv när man hör honom.



Med Asterix går det jätte bra! Han visar inga tecken alls på avundsjuka eller dyligt. Har går mest undan och är för sej själv. Så ibland får man istället dåligt samvete över att han får så lite tid nu mot förut. Men då kan han se själv när det är hans tur att mysa med matte eller husse. Då kommer han och riktigt kramas med en och är bara hur go som helst =) Nä, det går finnemang och tur är det! För det hade gjort riktigt ont i mej om det inte fungerat. För jag älskar ju min lille fyrbente vilding! =)



Med oss är allt bara bra och hoppas allt är bra med er oxå! Det var ju sååå mycket folk nere på BVC idag, så jag hann knappt med att prata med nån ;p



Kramar från jag och Tim!

2010-05-05 @ 17:25:24
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Sara

Fasiken så goda de ser ut :) Jag älskar kladdkaka! Jag ska nog pröva mig på att baka den i helgen tror jag:) Har du bakat i långpanna eller?



Hoppas att ni får en underbar helg!

Kram Kram

2010-05-07 @ 13:46:38
URL: http://legitimo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix