1 vecka till BF.

  2010-01-21 @ 14:38:43 Graviditet Kommentarer (11)

Nu har vi endast en vecka kvar av vår tid innan BF.
Tänk att jag snart gått en hel graviditet!!!
Jag kan inte förstå var all tid tagit vägen egentligen.
Tiden har gått i en rasande fart, att jag knappt hunnit med.
I morgon går vi in i sista veckan.
Vecka 40.
NU
däremot! Vet jag knappt vad jag ska hitta på om dagarna,
för att dom ska gå fortare!? ;)
Dra dammsugaren några varv kanske?
Nä, jag skulle fått klart filten först och främst.
Gått igenom BB väskan en sista sväng, med lite ommöblering.
Idag har jag iaf varit på en mycket trevlig lunchdate med bästaste Nina.
Även mamma dök upp och gjorde oss sällskap på sin lunch oxå.
Lite nytt garn inhandlades hos Torparn,
eftersom Asterix ätit sönder min fina Åremössa som jag fick av Nina
och som hennes mamma dessutom stickat åt mej.
Det var med sorg i hjärtat när jag såg vad han åstadkommit,
när jag varit ute tidigare i veckan =(
Denna mössa kommer absolut ligga på en riktigt säker plats när den flyttar in.
Mina fina lilla vovve... ;p
Även ett besök hos Fräck och Fin hanns med.
och jag blev nog allt lika kär i Jessicas parfym, som du Nina!! ♥

Vecka 39

Kroppen: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn!
Nu är du klar med förberedelser och du är redo.
Känslomässigt känner man ofta blandade känslor,
man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet,
i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna,
men det är ingen garanti att förlossningen är på gång.
Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas.
Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen.
Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad.
Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade.
Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning
av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen.
Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi
för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen
innan mjölkproduktionen kommit igång.


Veckans bild:




Foto: Privat


Kommentarer
Postat av: Sockenvägens Söta

Ojsingen vilken go kula pyret har fixat, trivs förhoppningsvis inte allt för bra där - LG får lura ut den i helgen ;-)

Och som jag skrev till Nina, vilken mysdag ni haft! Själv har jag hunnit en snabbis ner på nennaz så nu har jag ett rejält tantnattlinne att mysa omkring i här hemma asg Kramis!

2010-01-21 @ 15:17:48
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Ida

Ja det är ju liksom oundvikligt att inte hoppas att de ska komma lite tidigare, men när man väl har dom i sin famn så spelar det inte så stor roll om det var nån vecka före eller efter beräknat :-) Ofta så går man lika många veckor som sin egen mamma gjorde, många av de jag pratat med har även upplevt att själva förlossningen tett sig på samma vis när de satt sig ner med sina mammor och pratat efteråt, så även för mig och min mamma :-)



Håller iaf tummarna för att ni snart får åka och att du slipper gå alltför långt över tiden.



Kram

2010-01-21 @ 20:31:12
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej!

Oj va fin du e!

Jätte fin mage! Spännande nu förstår jag. Nu går de sakta... men snart har du bebb*n ute! MASSA MYS då!

Klappa den ljuvliga magen från mig.

Kramar

2010-01-22 @ 13:27:25
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Klart ni ska köpa en semmeltårta och mysa i helgen - vem vet, det är kanske er absolut sista helg på tu man hand?! ler Stor kam vännen och trevlig helg!

2010-01-22 @ 15:38:09
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Nina

Ja njut av denna helg, kan vara den sista ni har på tu man hand! Sen kommer det en liten buse till som ska förgylla erat liv =)



Era mössor är klar tills på måndag sa mamma =)

Så då är det bäst att du gömmer undan den ordentligt ;-)

Många kramar till dig vännen <3

2010-01-22 @ 22:07:15
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag tänker önska dig lycka till med förlossningen redan nu eftersom man aldrig vet när ni får åka in:) Håller tummarna för att det blir i veckan:)



Kram från oss

2010-01-23 @ 00:18:54
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej hopp!

Förstår att du e less på de vännen.

Men jag hoppas du inte behöver gå alltför långt över tiden. De e så trist att bara gå och vänta o vänta ju. Sen e de massa mys när h*n kommer ut. Lycka! Och du e såååå värd de gumman! Du e en helt fantastisk människa spm förtjänar all lycka i universum.

Ha en underbar helg .

Massa kramar

och jag glömde ju skicka kramen till Asterix. Flåt gubben. =)

Kram

2010-01-23 @ 17:22:28
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Postat av: sara

Hej hej

Men oj vad länge sen jag kikade in till dig.

Herregud!! Det är ju snart dax för er lill* bebis att kika ut. Underbart!

Kan tro att ni längtar. Så fint ni gjort vid till den lill*

Måste kika lite mer på dina senaste inlägg ;)

Själv har jag inte alls kommit igång med bloggen igen. Lite tråkigt.. man saknar ju det ändå.



Stor kram och jag önskar dig all lycka med förlossningen. Hoppas att du slipper gå över tiden allt för mycket.

2010-01-24 @ 14:45:33
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Postat av: Eva

Ja men gud vad jobbigt det måste kännas att LG är borta just nu.. Du får väl hålla igen tills helgen då han är hemma:) För vilken panik det skulle bli om han är i Borga och värkarna sätter igång. Man vet ju aldrig hur lång tid en förlossning ska ta.. Men han hinner väl hem förhoppningsvis:) Det är så himla spännande nu tycker jag.. Tänk att du ruvat på en efterlängtad bäbis i 9 månader nu.. otroligt:) Kram

2010-01-24 @ 19:19:33
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
Postat av: Angelica

Tänk om du får på min och din svärmors födelsedag... Det vore något. ;) hehe..

Lycka till när det väl bär i väg. :)

Kram

2010-01-25 @ 09:53:33
URL: http://fuckingfresh.blogg.se/
Postat av: Tova

Åh vad spännande! Känns som man självvar där nyss, mitt i otåligheten och pirrigheten.

Och nu har man varit mamma i nästan 2 veckor :)

när är den lill* beräknad?

2010-01-28 @ 17:01:33
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix