Vecka 24

  2009-10-02 @ 12:25:39 Graviditet Kommentarer (18)

Himmel och pannkaka vad fort det går egentligen! Om jag tänker efter så har tiden bara rusat iväg. Tycker inte att det var så länge sedan vi fick veta den positiva och efterlängtade överraskningen. Och nu har vi redan hunnit mer än halv vägs in i vår resa!

Idag går vi in i vecka 24 (23+0)


Kroppen: Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5–7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.



Det är jätte spännande att följa den lill*s utveckling vecka för vecka
och snart är det dags för ännu ett ultraljud.
Och fortsätter allt att se okej ut då oxå, så kommer vi inte behöva göra fler ul efter detta.
Nu väntas bara remiss från Lycksele.
Och nästa vecka är det dags för ännu ett besök hos barnmorskan här hemma.
Se bara där! - Redan fyra veckor sen sist!
Det bullrar för fullt där inne och man kan inte annat än sitta stilla, känna och se
hur den håller låda där inne.
Och buffar jag tillbaka lite, så svarar den oftast med en liten kick tillbaka! =)


Önskar er alla som tittar in en fin och mysig helg!!

KRAM Malin


Kommentarer
Postat av: Ida

ja visst går det fort, än fast det kändes som en evighet innan man kände att man kunde berätta för omvärlden. Du har ju passerat mer än halvtid så egentligen är det inte såå himla länge kvar :-)

2009-10-02 @ 13:24:42
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Postat av: Therese - Lurans blogg

Tiden rasar iväg... pratade jsut om det när jag åt lunch med Elin och Jenni. Dessutom visade det sig att vi hade samma pojknamn på lut, Max, så då måste jag allt komma på några alternativ till det :-) Hi,hi. Kram kram

2009-10-02 @ 14:31:32
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: sara

Hej Malin

Oj, vad tiden går fort. Hoppas du mår bra, denna tiden brukar ju vara den bästa nu innan det blir tungt och jobbigt :)

Önskar dig en fin helg,kram

(Hoppas Asterix är helt återställd)

2009-10-02 @ 14:45:30
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Postat av: E

Åh grattis till barnet !; P

vad gör du då ? :)

2009-10-02 @ 15:22:38
URL: http://photobyemma.blogg.se/
Postat av: Nina

Ja du vännen. Jag är så irriterad. Grrr! Men försöker nu att inte tänka på det. Hon vet ju tusan inte va hon pratar om! Ja tänk att du redan är i v 24. Tiden går fort och snart så kommer bebben. Oj så jag längtar! Många kramar till dig min goa Malin.

2009-10-02 @ 17:44:34
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Therese

Ja du har tur som är först ut, då har du alla namn "lediga" hi,hi! Hoppas shoppingen gick bra, jag avstod, är ju galet med folk på fredagar, får handla i morgon istället... Tror det blir en tur till v-mina och köpa vinterkläderr till luran med. Kram!

2009-10-02 @ 18:01:06
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Caroline

Ja det går verkligen fort där i början, men du ska se när du har passerat V.30 då går det allt lite långsammare... :-P Usch vad jag tycker att tiden går sakta, men nu har vi Bara ca.6 veckor kvar. :-)

Mår du fortfarande bra? Länge sen jag sett dig. Nu blir det ju inge mer på Bvg för mig iaf...

Ha en underbar helg!

Kram Kram

2009-10-02 @ 19:51:32
Postat av: Malin

Svar till Caroline:

Ja, visst måste det gå extra fort i början! För jag har än så länge knappt hunnit med! ;) Men det är underbart. Kan tänka mej att det blir längre dagar och veckor när du passerat vecka 30. Då väntar man och längtar ännu mera, skulle jag tro! =) Men att det bara är 6 veckor kvar för er. Tycker inte det var länge sedan man fick höra att ni väntade smått och snart har ni er lill* bebis hos er! Gud så underbart! =)

Jag mår fortfarande bra! Allt är på topp! =) Men efter min sjukperiod med förkyldning tidigare i höst så åkte mina leder åt skogen, så jag har nu varit sjukskriven i tre veckor hitills, eftersom dom inte vill ge mej några kortisonsprutor i nuläget. Så nog är det länge sen jag såg till dej med. Jag hoppas allt är bra med dej med och även magen =) och nu får du bara vara hemma och njuta och vänta på er skatt =)

Ha en underbar helg ni med och ta hand om dej och må så gott!

Kram kram

2009-10-02 @ 22:28:53
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Therese

Som vi shoppat :-) Men nu är luran redo för en varga vinter med kvalité kläder och skor - som tur är bidrog svärmor med en slant, guld värt för barnkläder är lika dyra som kläder till vuxna banne mig. Nu ska här röjas lite å kanske bakas, hoppas allt är finemang med er - skickar stor kram!!!!!

2009-10-03 @ 12:50:14
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Nina

Tack min älskade vän!

2009-10-03 @ 14:15:24
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Ida

Ja det var skönt att jag inte blev flyttad mer, jag var förberedd på tillbakaflyttandet sen sist. I slutändan har det liks ingen betydelse vilket datum man får, och om en vecka har jag nog kommit in i den nya räkningen :-)



Kram

2009-10-03 @ 17:23:12
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Postat av: Therese

Ja, jag tyckte denna text på barometern var så kulig att jag var tvungen att göra en egen, får nog lov att göra en till stugan med :-9 Nu blir det film och mys med svägerskan å svågern som är här! Kram kram

2009-10-03 @ 18:19:38
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Therese

God morgon! hi,h i tror du inte jag somnade från både film å sällskap?! Är inne i en grym tröttperiod nu, att ha städat, bakat, lagat mat och tryck lite brädor samt haft yrvädret luran runt benen gjorde att jag däckade, men nu har vi mysmorgon med dvd astrid lindgrens jul, luran äääääälskar den å i morse sa hn som lilla ida "hujedamig" så gulligt! Men ville inte återupprepa det då jag bad henna, typiskt! Hoppas du får en fin dag, vi åker nog till byn å äter middag i vanlig ordning. Kram kram

2009-10-04 @ 08:32:23
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej hej!

Underbart vännen. SÅ mysigt att de e en aktiv liten bebbe/bebba i magen. SÅ härligt att känna den sparka och leva runt där inne.

Allt bra annars?

Och hur mår lille Asterix? Helt bra nu?

Väntar spänt på en magbild till =)



Kramar

2009-10-04 @ 20:11:42
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Postat av: Therese - Lurans blogg

Gomorron, värsta vd du målat och fixat i källaren, får vi se någon bild senare månne? Hoppas iaf allt är bra å att ni njutit av helgens ledighet. STOR kram!

2009-10-05 @ 08:42:53
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Maria

Hallå=) Visst går tiden fort!!! Jag kan inte fatta att jag snart är i MÅL!! ;-)

Stämplarna har jag köpt från Bokia (Lagergrens) som finns i skellefteå. Den affären finn juh på fler ställen också. Dom kostade 59 kr och akrylplattan kostade 25 kr. Super bra pris tycker jag=)

Tror att märket heter Bungers fast med ett Tyskt u med prickar över=)

Har även köpt blomstämplarna på samma affär men märket på dom är Fiskars.

Lycka till!!

kram på dig

2009-10-06 @ 16:29:42
URL: http://cupcake.blogg.se/
Postat av: Petra O

Ville bara titta in för det var väldigt länge sen sist, och vill bara säga grattis till graviditeten, det är du värd! Pratade med micke för ett tag sen och skrev även grattis till honom att bli morbror.

2009-10-08 @ 16:44:59
Postat av: Malin

Svar till Petra O:

Tack så hemskt mycket för gratulationen! Det känns helt underbart och vi har en helt otrolig resa framför oss. Och vi längtar massor efter den lill* som gömmer sej där inne!

Tack än en gång!

2009-10-08 @ 18:16:50
URL: http://malincatarinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix