Doktorn, MVC & vecka 25

  2009-10-09 @ 19:32:33 Graviditet Kommentarer (6)

I onsdags var det dags för ännu ett besök hos barnmorskan. Tillbringade mest hela förmiddagen där kändes det som. Först en träff inne hos doktorn, som fortsatte att sjukskriva mej. Är nu inne på min fjärde sjukskrivningsvecka. Varför jag är sjukskriven beror inte på den lill* som gömmer sej i magen, utan det är mina leder som satt STOPP! Och det är heller inte pga av den lill* där inne, utan det kom som ett brev på posten när jag var sjuk och förkyld tidigare i höst.
Annars så har mina leder mått OTROLIGT bra under min graviditet!
När jag får en förkyldning så "ballar" även mina leder ur.
Och som det är i nuläget vill de inte ge mej någon kortisonspruta, eftersom det är så kraftiga och skulle ge skada på fostret, vilket vi är livrädda för och inte vill. Sen äter jag ju dessutom mina andra tabletter i kortisonform. Så jag står hellre ut med lite pina, när jag vet vad som väntar oss sedan! =)
Nu är det bara vila som kan hjälpa, eller det hjälper ju inte heller egentligen, utan det lindrar.
I onsdags var det iaf dags för ett nytt besök hos doktorn, som skulle bedömma om jag kunde börja jobba eller om jag skulle fortsätta att vara hemma. Det blev dock det andra alternativet. Jag fortsätter att vara hemma och sjukskriven fram tills havandeskapspenningen,
som jag fått beviljad från och med den 29 november.

Sen var det då dags för nästa besök på MVC, vilket gick jätte bra! Vågen visade +3 kg sedan start.
Inte så farligt egentligen. Blodvärdet, blodsockret och blodtrycket var pertfekt och likaså urinen.
Nu hade jag även kommit i den vecka där de börjar mäta magen och även detta visade fint. 24 vilket motsvarar ungefär den vecka man är i, vilket stämde precis på mej.
Så var det dags för att lyssna på hjärtljuden igen, som är lika spännande varje gång. Denna gången hittade hon åt de på en gång och det slog högt högt, så det var ingen risk att inte höra det denna gång =)
Omkring 144 slag låg de på, vilket oxå var perfekt. Ett helt perfekt besök med andra ord! ;) Nu väntar jag bara på samtalet eller remissen från Lycksele för ultraljudet, som jag inte fått tid för ännu. Men Aina ringde och det skulle dyka upp snart.

Så byter vi vecka idag oxå! Tycker jag knappt hunnit med. Det var ju nyss vecka 24 jag skrev om, men nu byter vi raskt till vecka 25 idag. Det är bara att hänga med ;)

25 (24+0)

Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst. Man mäter även sitthöjden på barnet, genom att mäta avståndet och blygbenet och övre delen av livmodern.
Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha. Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång.
Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det.

Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.

Å så avslutar vi med en bild av magen från denna vecka, när det nu var länge sedan sist.

Tagen från dagens datum.


Foto: Privat


Kommentarer
Postat av: Therese

Åhhh gumman, så fin liten kula du har, och så skönt att höra att allt är perfekt, med bebben!!! Lite trist med lederna, men som sagt bara att stå ut tills ni får ert underverk :-) Passa på att vila nu när du är sjukskriven, är du hemma jämt nu så borde vi ju hinna ses tycker jag.Mega stor kram till dig och grodan!

2009-10-09 @ 21:04:35
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag har läst att oftast blir alla tidigare krämpor som man haft bättre under en graviditet, b.la ledgångsreumatism.. Men det är ju jäkligt att förkylningen har satt kroppen i gungning:( Vilken söt mage du har! Jag blir ju nästan avundsjuk även fast man lessnar på magen där på slutet:P kram

2009-10-09 @ 21:44:04
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
Postat av: Vendela

Så skönt att höra att allt är bra med bebben i magen, men vad tråkigt med lederna! Du får ta hand om dig ordentligt och se till att vila...och nu har du ju bara 15 veckor kvar cirka, inte klokt vad veckorna går fort i en graviditet!? :-)



Många kramar



2009-10-09 @ 21:49:24
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Evelina

Tänkte att det var dags att lämna ett litet spår efter mig:) Fin bebismage du har fått och nu är det bara att se fram emot resten av resan. Hoppas att det onda i lederna går över så du kan njuta i lugn och ro av graviditeten. Ta hand om dig (er)!! Kram kram

2009-10-09 @ 22:03:37
Postat av: Ida

Bra att alla värden ser bra ut men trist med lederna, förstår att de inte vill ge dig en spruta, till mig ville de knappt skriva ut en kortisonkräm för några eksem jag fått (fick en svagare sort som knappt har nån effekt). Och vilken söt liten mage du fått och tre kilo är ju inte alls mycket i viktuppgång :-)



Kram

2009-10-09 @ 22:10:53
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Postat av: Nina

Du är ju så fin vännen! Idag tror jag vi drar ut i skogen ;) kramar

2009-10-10 @ 09:28:34
URL: http://ninuz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Malin. En tjej på 25 år. Sambo med världens bästa kille, mamma till den underbaraste sonen på jorden. Tim. Och matte till finaste vovven, Asterix